sorry!

TjaTja Tova här!

jag har inte hunit med att blogga :(
sorry!

men i dag skriver jag om tre dagar i ställe :)

Fredag: Var ute i stalle och red lite :)
hon var superpigg för hon hade vilat i typ 7 dagar :O
men i torsdas lånade en tjej henne och red ut och det lät som det hade gott bra :)
men det var toppen att hon ville rida henne dan innnan så hon inte blev så pigg :)
och när jag skulle galoppera så var  hon lite studsig :P
och hon la till lite backutsparkar :)
men man såg hur kul hon tyckte de va att få komma ut :)
jag hade hackamoret på henne och det tyckte hon var Toppen :)

Lördag: Vaknade tidigt så då gick jag och mamma direkt till stallet..
och hon red, Diva hade träningsvärk så fick ta det lite lungnare :)
men det gick bra hon var pigg och glad :)
och sedan fixa jag allt och hon fick stå inne och äta lite och så :)
sedan åkte jag,, mamma och morfar till stan och köpte mössa och ridbyxor till mig :)
och sedan när jag kom hem var jag med Matilda och vi åkte pulka :D
fast efter hunden asså hunden drog oss i pulka (Inte sammtidigt)
och vi åkte in i alla snödrivor typ haha skit kul hade vi och hunden :D

Idag:  Var och red det gick jätte bra hon var jätte pigg..
men det gick bra endå :)
så först red jag ut typ 40 min och sedan hoppa jag lite men det var så djup snö så hoppa ba ca  15 min
men hon var ju uppvärmd och klar så det var ju ba att börja och det gick så himmla bra :')
vi hoppa 70 typ men vet inte om det vart lite lägre eller högre pga. snön.
men jag fick stopp på henne och så :)
vi tyckte det var skit kul :)
sedan skritta jag av henne på vägen hem typ 15 min och när vi kom tbx till stalle fick hon stå inne i typ 15min med Fleece täcke för hon var så svettig.
och under den tiden han hon kissa i den nymockade  boxen xd

så de va ba att ta ut hästen på gången och börja mocka i gen :P

och sedan bytte jag täcken och släppte ut en nöjd häst i hagen..
jusde gav henne lite mat och vatten också xD

Älskar plutten min massor!<3



Kommentarer
Thilde

Vad har du för bett på henne p bilden?:)

O hur funkar det?:)

2011-02-14 @ 06:30:39
matildha

Thilde, det är ett islandshästbett som verkar på samma sett som pessoabettet om inte lite starkare tillomed. Det bettet behöver man bara ha om man inte kan kontrollera sin häst och måste ha ett så skarpt bett på den ;) Synd att alla inte vet vad Horsemanship är.

2011-02-14 @ 09:56:34
Tova

Hej :)



Jag vet inte vad bettet heter :(

men försöker ta reda på det.



men jag kan lägga upp en bild på det i dag eller i v. :)



på diva funkar det bra för det är tre ringar i mitten av bettet som hon håller på med, med tungan och så är det skarpare en tredelat.. men det fungerar utmärkt på henne :)(man kan sätta en kedja så det blir enu lite skarpare ) :)

kram Tova ( Teamss.blogg.se )

2011-02-14 @ 09:57:47
URL: http://teamss.blogg.se/
Tova

Matilda, jag tror inte du förstår..

visst det är som pessoa men det är inte skarpare (beror på pessoabettet.)

Min ponny är stark.

men jag kan fortfarande kontrollera henne jag varierar mellan olika bett så jag rider med tre delat också och ibland hack. men när jag hoppar har jag ofta detdär bettet för hon blir stark och drar.



och jo jag håller på med nh frihetsdressyr horsemanship och trickträning.



Om jag har detdär bettet på bilden behöver jag inte ta i henne så mkt (man måste vila axlarna lite ibland)

jag använder det inte så att jag sitter och sliter min häst i munnen!

jag tar så mkt som behövs.. om hon sticker med mig

så tar jag ju i henne så mkt som behövs för annars får jag en ponny som bestämmer över mig!..

2011-02-14 @ 10:07:49
URL: http://teamss.blogg.se/
Sarah

Till den där Matildha. Jag använder oxå samma bett till min häst som tova har på Diva, men inte för att jag inte kan kontrollera min häst, utan för att det är gjort av koppar och det finns inget 3-delat bett som är uppbyggt som detta, och hästarna gillar´t. det är inte skarpt, men hästen blir känslig i munnen och man behöver inte ta i den, har sett många westernryttare som använder det.

2011-02-17 @ 15:40:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0