Nu är det jobbigt.♥

Hej!
Har bara tråkiga saker att berätta för er idag! Den ena är värre en den andra..

Idag kom jag till stallet vid halv 10 och skulle hoppa för Denise kl 11.
Tog in hästen, anade snabbt att hon nicka till med huvet, men trodde hon snubbla bara.
Ställde henne i gången, så satte jag mig framför hennes framben och kollade på bakbenen...
Höger bak var rejält svullet.. hon brukar alltid vara svullen på höger bak men de går ner vid ridning, det är inget fel på henne!!
Så jag sa åt Denise att kolla på de, hon vet att hon brukar vara lite svullen på de benet, men inte så.
Gick fram 2 steg och hon var blockhalt..
Denise "Veterinär assistent" kände igenom hennes ben och hon va mycke varmade på de benet en de vänstra. Vi tog tempen på henne och hon hade feber.
Jag gick ut och gick med henne ca 15 min och då hade svullnaden gått ner vid kotan, men inte vid hasen.
Hon har ett sår vid hasleden, det ser ut att vara ytligt.
Så jag tog fram iPhonen, googlade på sårskador vid hasleden, kom de fram om Lymfangit.
Läste om symptom, och de stämmer med Sheynne.
Vi halmade upp en box ordentligt och satte på henne ett tjockade stalltäcke, (ganska kallt i stallet, dessutom feber)
Åkte hem, kom på att jag glömt sätta på henne stödbandage, så vi åkte ut igen och då hade benet svullnat upp igen. Men lindade med bara linda på de skadade benet, på de andra fick hon en längre padd och linda, som stöd.
10 min senare stod hon och vilade på vänstra ( de friska) benet..
Vi ska ringa veterinären imorgon.
Vi har valt att inte ta ut distriktarna om de inte är akutakut.
Det har bara blivit krångel de gånger vi har behövt göra de.

De var den ena saken.
Nu kommer den värre.

Vi har efter många och långa disskutioner med veterinärer, hästfolk och familjen bestämt oss för att ta bort våran Gauski.
Han är 29 år nu, han har börjat sacka efter och så :/
Just nu går han bara och kostar pengar och vi har inte råd.
Tråkigt är de, men det är de bästa vi kan göra.



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

/ Emma♥



Kommentarer
Becca

Hoppas det blir bättre med henne emma! :) Gud vad tråkigt med gurkan ;( men jag förstår er! <3

2011-11-20 @ 22:04:28
URL: http://rlantz.blogg.se/
Fia

Älskade gurkan <3

2011-11-20 @ 23:04:09
Anneli

Sorgligt :-(

2011-11-22 @ 21:33:35


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0